Ajatuksia kurssin alussa

Ensimmäisellä luennolla oli teemana oppimisympäristöjen muutos ja jatkuva kehittyminen. Oppimisympäristö tuntuu olevan tällä hetkellä oikein muotisana, jota viljellään kaikkialla oppimiseen ja opetukseen liittyvissä aiheissa. Itse olen pääasiassa pohtinut oppimisympäristöä fyysisenä ympäristönä esimerkiksi luokkahuoneena, mutta tämän kurssin pohjalta ajatuksia suunnataan myös tieto- ja viestintäteknologian käyttöön oppimisen välineenä. Myös kyseisen kurssin toteutustapa antaa kuvaa erilaisista oppimisympäristöistä ja niiden ulottuvuuksista. Pääsemme seuraamaan perinteisiä luentoja auditoriossa ja twiittaaman niiden pohjalta, käymme pienryhmissä keskusteluja kasvotusten opettajan antamista teemoista sekä kirjoitamme tätä julkista blogia pohjana oppimispäiväkirjan laatimiselle ryhmässämme. Sekä twiittaaminen että blogin kirjoittaminen oli ryhmällemme täysin uutta, mutta asiaan perehtymällä saimme ryhmänä perustettua tämän blogin ja twiitattua luennolla. Hyvä me.

Opetuksen siirtyminen enenevissä määrin verkkoon aiheuttaa meidän lisäksemme varmasti monille muille opettajille ja alansa asiantuntijoille päänvaivaa, sillä ihmisten taidot käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa ovat hyvin erilaiset. Tällä hetkellä itsestäni tuntuu, että pienet koululaisetkin ovat enemmän kartalla uusien ohjelmien ja nettisivustojen suhteen kuin minä. Kuinka saisimme pidettyä opettajat ajantasalla, kun uusia sovelluksia syntyy koko ajan lisää ja verkkomateriaalia on löydettävissä huikea määrä? Itse olen kokenut erityisesti ajan käytön haasteeksi omassa työssäni. Minulla ei ole yksinkertaisesti aikaa lähteä verkkoon tutustumaan opetukseeni soveltuviin peleihin tai materiaaleihin vaikka paljon hyödyllisiä linkkejä erilaisiin verkkomateriaaleihin saankin lähes viikottain. Ennen kun olen itse perehtynyt sivustoihin, on mahdotonta ottaa niitä mukaan opetukseen. Ehkäpä tämän kurssin päätyttyä olen taitavampi ja tieto- ja viestintätekniikka on askeleen lähempänä arkipäiväistä työtäni.

3 kommenttia artikkeliin ”Ajatuksia kurssin alussa

  1. Mahdollisten oppimisympäristöjen ja -pelien kirjo on tosiaan moninainen. Toisaalta on sanottu, että hyvä ohjelma on sellainen, jota osaa lapsikin käyttää. Opettajan tulee kuitenkin hallita oppimisalusta perinpohjin vahvuuksineen ja heikkouksineen, jotta voi täysin hyödyntää sitä työssään. Voi muuten ehkä olla niinkin, että opettajien yksintyöskentelyn kulttuuri on esteenä uusien oppimisympäristöjen käyttöönotolle. Kuten lukupiirimme tässä nyt perehtyy uusiin oppimisympäristöihin, niin vastaavalla tavalla työelämässä voitaisiin tiimityöskentelyä hyödyntämällä oppia toinen toisiltaan. Mitä mieltä olette?

    Tykkää

    1. Mielestäni on erittäin tärkeää tehdä tiimityötä myös TVT- taitojen osalta työyhteisössä. Kuten eräällä luennollakin keskustelimme, on kynnys kokeilla uusia sovelluksia huomattavasti pienempi, jos tietää saavansa käyttöön kollegan apuja tarvittaessa. Moni opettaja saattaa jättää monia erinomaisia sovelluksia käyttämättä vain sen takia, että ei osaa eikä uskalla kokeilla. Jos työyhteisössä lähdettäisiin esimerkiksi yhdessä pikkuhiljaa tutustumaan muutamiin ennestään opettajille vieraisiin oppimisympäristöihin, saattaisi oppimisympäristöistä tulla koululle arkipäivää. Yhetistyöllä eteenpäin!

      Tykkää

  2. Verkko-opetukseen siirtyminen ja sen lisääntyminen tulee aiheuttamaan ongelmia monelle opettajalle. Kaikki (varsinkaan vanhemmat opettajat) eivät ole kiinnostuneitä digioppimisesta. Monet lapset/oppilaat ovat diginatiiveja – tietokone ja sen käyttö on itsestäänselvyys! Opettajan tulisi kuitenkin hallita oppimisohjelmat perusteellisesti, jotta niitä voisi täysin hyödyntää opettajan työssä.

    Tykkää

Jätä kommentti